10-13 listopada w Krzyżowej odbyło się seminarium z zakresu edukacji historycznej i obywatelskiej dla nauczycieli i uczniów z Polski i Niemiec, pod tytułem „Prawo i moralność historii. Prawa człowieka w praktyce szkolnej”.
Celem projektu było zorganizowanie przestrzeni, w której możliwe będzie podjęcie przez nauczycieli, młodzież szkolną oraz wspierających ich ekspertów wspólnej – polsko-niemieckiej oraz uczniowsko-nauczycielskiej – refleksji na temat edukacji historycznej oraz kategoriach prawnych i moralnych w nauczaniu historii.
Czytaj więcej: Seminarium dla nauczycieli i uczniów z Polski i Niemiec. 10-13 listopada, Krzyżowa.
Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z Agnieszką Homańską o stosunku, jaki społeczeństwo prezentuje wobec „młodych” i na ile jest on uzasadniony.
Rozmowa, przygotowana w formie podcastu, jest częścią projektu „Laboratorium Dialogu”, realizowanego przez Fundację „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego wraz z Fundacją Konrada Adenauera w Polsce.
Czytaj więcej: Podcast || Agnieszka Homańska – Czy traktujemy „młodych” podmiotowo?
Zapraszamy do wysłuchania podcastu z udziałem pani Tamary Włodarczyk, badaczki dziejów Żydów, o pomięci i sposobach upamiętniania powstania w getcie warszawskim.
Rozmowa, przygotowana w formie podcastu, jest częścią projektu edukacyjnego „Powstanie w getcie warszawskim. Historia, pamięć i jej współczesne odczytanie”.
POSŁUCHAJ
-------------------------------
Tamara Włodarczyk
badaczka dziejów Żydów, publicystka, edukatorka, animatorka kultury, od 1999 r. działająca w środowisku żydowskim Wrocławia. Współautorka, razem z Ignacym Einhornem, książki „Żydowska pamięć o powstaniu w getcie warszawskim” wydanej przez Towarzystwo Społeczno-Kulturalnego Żydów w Polsce i Muzeum Getta Warszawskiego.
Projekt „Powstanie w getcie warszawskim. Historia, pamięć i jej współczesne odczytanie” jest realizowany przez Fundację „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego we współpracy z Ośrodkiem „Pamięć i Przyszłość” i jest dofinansowany ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach programu „Patriotyzm Jutra”.
Czytaj więcej: PODCAST || „Pamięć o powstaniu w getcie warszawskim”
Wyobraźmy sobie 30-osobową klasę, powiedzmy siódmą, w jednej ze szkół rejonowych gdzieś na południu albo zachodzie Polski. Troje uczniów tej klasy jest po próbie samobójczej, 12 choć raz myślało o odebraniu sobie życia, a co drugi ma skrajnie niską samoocenę. Tylko sześcioro przyznaje, że radzi sobie ze stresem dnia codziennego. To nie scenariusz dramatu psychologicznego, to codzienność wielu polskich szkół. Ogólnopolską debatę o kondycji młodych rozpoczęła ostatnio fundacja Unaweza, która przebadała 180 tys. uczniów z całego kraju. To skala makro. W skali mikro to samo obserwują w swoich gabinetach specjaliści, którzy przyznają – dzieci i młodzież są dziś o wiele mniej odporne psychicznie niż ich rówieśnicy dwie czy trzy dekady temu. Ciężej też, niż kiedyś, dotrzeć do nich z pomocą, bo przypadków wymagających interwencji jest coraz więcej, a psychologów i pedagogów w szkołach nie przybywa.
Co prawda ubiegłoroczna nowelizacja prawa oświatowego nałożyła na dyrektorów placówek konieczność zwiększenia zatrudnienia specjalistów, ale w wielu miejscach wzrost zatrudnienia odnotowano jedynie na papierze. Dyrektorzy są bezradni – za stawki, które mają do zaoferowania, nie ma po prostu chętnych do pracy. Z raportu fundacji GROW Space wynika, że w skali całego kraju, wakaty na stanowiskach pomocy psychologiczno-pedagogicznej sięgają niemal 30 proc.