Wyzwania i sukcesy oraz wyzwania, które zaliczam do sukcesów - Liubov Shynder

Liubov Shynder , MDSM Krzyżowa

Piszę ten wpis kilka dni od wyjazdu polsko-niemiecko-francuskiej grupy młodzieżowej z Krzyżowej, którą, za inspiracją uczestniczek tego projektu, nazwaliśmy projektem „Jazda!”.

Ta hasłowa nazwa to ostatnio rzadkość wśród naszych projektów. Nazwy, których najczęściej używamy, opisują treść lub formę projektu w sposób bezpośredni.  Dlatego właśnie „Jazda!” spotkała się z lekkim zdumieniem ze strony koleżanek, ale też z radością, po tym jak poznały skąd ta nazwa się wzięła, dlaczego właśnie “Jazda”.

Dlatego też tą radością chcę podzielić się również na blogu pedagożki.

Wywiad z dr Uki Maroshek-Klarman, dyrektorką Instytutu Adama na rzecz Demokracji i Pokoju w Jerozolimie i twórczynią metody facylitacji Instytutu Adama – Betzavta.

Anna Kudarewska: Proszę nam opowiedzieć o stworzonej w Instytucie Adama metodzie facylitacji Betzavta i o tym, jak się ją stosuje?

Uki Maroshek-Klarman: Metoda facylitacji Instytutu Adama, czyli Betzavta, koncentruje się na edukacji na rzecz demokracji i pokoju. Jako metoda zorientowana na aspektach ważnych i użytecznych, może być stosowana od przedszkola aż do szkoły średniej, zarówno w formalnych, jak i nieformalnych systemach nauczania, a także w grupach działających w społeczeństwie obywatelskim, w organizacjach pozarządowych promujących prawa człowieka i demokrację, czy wśród liderów lokalnych społeczności, zachęcających je do samopomocy, podnoszenia jakości życia, itd. Równie dobrze sprawdza się w pracy z małymi dziećmi, jak i starszymi. Opiera się na filozofii, socjologii i edukacji. Jej ideą było umożliwienie wszystkim uczestnictwa w dyskursie na temat wartości demokratycznych. Łączy się z tym naturalnie szereg pytań. W jaki sposób możemy pomóc ludziom zrozumieć demokrację i wyrobić w sobie motywację do jej promowania w sposób dostępny dla wszystkich? Czego uczyć, jeżeli chcemy, aby ludzie byli bardziej demokratyczni? Chcąc osiągnąć powszechne zaangażowanie, musimy stworzyć metodę, która to ułatwi, zamiast zmuszania ludzi wykształconych do obniżania standardów nauczania lub uczenia się, jednocześnie dzieląc się własną wiedzą i przemyśleniami z tymi, którzy mogą dysponować mniejszą liczbą narzędzi do zrozumienia lub dzielenia się swoimi opiniami i ideami. Dzięki metodzie facylitacji Betzavta Instytutu Adama, każdy uczestnik zajęć reprezentuje własny punkt widzenia. Narzędziami metody Betzavta są ćwiczenia i gry. Ćwiczenia mają na celu pobudzać uczestników do refleksji nad tym, co robią, a następnie do zrozumienia istoty rzeczy poprzez refleksję, do zrozumienia reguł demokracji i tego, jak można je stosować w życiu osobistym, społecznym i politycznym. Ich celem jest umożliwienie komunikacji pomiędzy osobami w grupie, z których każda znajduje się na równym poziomie. Uczestnicy gier są podzieleni na grupy ze względu na wiek, zainteresowania czy motywacje. Dzięki temu możemy naprawdę dowiedzieć się czegoś wartościowego o sobie i innych. Od samego początku chodzi o edukację na rzecz demokracji i pokoju.

Edukacja antydyskryminacyjna jest wielkim wyzwaniem. Refleksje po szkoleniu z narzędzia „Stories that move”
Liubov Shynder , MDSM Krzyżowa

 

W drugiej połowie września prowadziłam w Pracowni Doskonalenia i Doradztwa w Regionalnym Ośrodku Metodyczno-Edukacyjnym Metis w Katowicach szkolenie dla nauczycieli z naszego narzędzia edukacji antydyskryminacyjnej „Stories that Move” – Historie, które poruszają (więcej o tym projekcie można przeczytać tutaj).

Jedną z wielu rzeczy, które doceniam odkąd zaczęłyśmy działania w ramach tego projektu, to możliwość dialogu z nauczycielkami i nauczycielami oraz wymiana doświadczeń z pracy w edukacji formalnej i pozaformalnej, na której to skupiamy się w Międzynarodowym Domu Spotkań Młodzieży w Krzyżowej.

Takie właśnie było spotkanie w Katowicach. W szkoleniu wzięło udział 10 nauczycielek, głównie pracujących w szkołach ponadpodstawowych. Gdybym miała podsumować powody, dla których przyszły na szkolenie, to mogłabym ułożyć taką deklarację: „Chcę nawiązać dialog ze swoimi uczniami, martwią mnie nastroje ksenofobiczne i nacjonalistyczne, które widzę w swojej szkole i chcę temu przeciwdziałać”.  

Seria warsztatów online „Krzyżowa zaprasza do tworzenia”. Odcinek 4: Biżuteria bawełniana – nowe życie tkanin. Upcycling jako podejście do rękodzieła

Liubov Shynder, MDSM Krzyżowa

Zapraszamy do obejrzenia ostatniego już odcinka naszego cyklu warsztatów online Krzyżowa zaprasza do tworzenia”, które prezentują podejście Międzynarodowego Domu Spotkań Młodzieży do edukacji artystycznej.

Krok po kroku, w formie filmów, prezentujemy cztery różne metody artystyczne łączące ze sobą elementy upcyklingu i tym samym pokazujące, jak tworzyć sztukę w zgodzie z troską o środowisko naturalne.

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do naszego newslettera i dowiaduj się pierwszy o nadchodzących wydarzeniach!

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.