W styczniu 2021 Fundacja „Krzyżowa” we współpracy z sześcioma organizacjami z Niderlandów, Hiszpanii, Ukrainy, Słowacji, Niemiec i Austrii rozpoczęła projekt Stories that Move – Historie, które poruszają.

Stories that Move to platforma internetowa z zestawem interaktywnych narzędzi do edukacji przeciwko dyskryminacji, w postaci wielojęzycznych materiałów do nauczania hybrydowego (www.storiesthatmove.org), które zostały uruchomione w czerwcu 2018 r. Dziewięciu partnerów projektu z siedmiu krajów europejskich zaangażowało się w rozwój i stworzenie platformy Stories that Move (2015-18) i nadal pracują nad rozpowszechnianiem tego narzędzia w edukacji formalnej i pozaformalnej. Prawie 4000 nauczycieli z całej Europy zarejestrowało się na stronie, aby pracować z narzędziem online w swoich klasach.

Nasze rozumienie bieżących wyzwań i kwestii związanych ze wspólnymi europejskimi wartościami jest jasno określone w raporcie FRA (Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej) z 2019 r., w szczególności w częściach dotyczących równości i niedyskryminacji, rasizmu, ksenofobii i związanej z nimi nietolerancji. Badania FRA podkreślają, że osoby wywodzące się z mniejszości i migranci nadal doświadczają uprzedzeń w całej UE. Pomimo znacznych postępów, ciągle zagrożone są prawa podstawowe wielu osób zamieszkujących UE. Populizm, nacjonalizm i dezinformacja to tylko niektóre z wyzwań, które są w równym stopniu obecne w klasach i ogólnie w społeczeństwach.

Antysemityzm, rasizm, homofobia i inne rodzaje dyskryminacji są obecne w dzisiejszej Europie i wywierają wpływ na życie młodych ludzi we wszystkich jej zakątkach. Internetowy zestaw narzędzi pod nazwą Stories that Move wymaga od uczniów i uczennic krytycznego myślenia o różnorodności i dyskryminacji, a także pobudza do refleksji nad własną postawą i wynikającymi z niej wyborami, a nauczycielom szkolnym i edukatorom w obszarze edukacji pozaformalnej oferuje nowoczesny zestaw narzędzi wypracowanych przez doświadczony zespół pedagogów z całej Europy. Zestaw składa się z gotowych ścieżek edukacyjnych łączących informacje, zadania do samodzielnego wykonania i opowieści z życia osób doświadczających dyskryminacji. W krótkich materiałach wideo młodzi ludzie dzielą się swymi historiami, zarówno tymi pozytywnymi, jak i doświadczeniami wykluczenia, dyskryminacji i przestępstw z nienawiści. Te przejmujące i zrozumiałe opowieści stanowią punkt wyjścia do rzetelnego rozpoznania rozmaitych kwestii związanych ze zjawiskiem dyskryminacji.

Projekt jest podzielony tematycznie na pięć ścieżek edukacyjnych. Każda ze ścieżek składa się z kilku warstw informacji i zadań. Głosy młodych ludzi, ofiar dyskryminacji, są kluczowym elementem każdej ze ścieżek. Zadania pobudzają uczniów do krytycznej refleksji nad własną postawą i wynikającymi z niej wyborami.

Każda z pięciu ścieżek edukacyjnych obejmuje dwa lub trzy warianty. Ścieżki można uznać za moduły składające się z kilku lekcji-wariantów. Przejście całej ścieżki wymaga 3 do 5 czterdziestopięciominutowych zajęć lekcyjnych w zależności od tego, czy przewidziane są zadania domowe. Każdy wariant obejmuje indywidualne i grupowe działania online i offline, odzwierciedlające hybrydową naturę współczesnego procesu nauczania i uczenia się.

Pięć ścieżek edukacyjnych:

  • Widzieć i być
    Jak postrzegamy siebie i innych; refleksja nad złożonością tożsamości każdego człowieka i potrzebą pozytywnego podejścia do różnorodności.

  • Jak funkcjonują uprzedzenia i dyskryminacja; przykłady antycyganizmu, antysemityzmu i innych form dyskryminacji, z jakimi stykają się młodzi ludzie. 

  • Historie życia 
    Losy ludzi żyjących w różnych okresach historii jako impuls do refleksji nad ciągłością tudzież brakiem ciągłości zjawiska dyskryminacji. 

  • Media
    Obecność elementów propagandy, stereotypów, uprzedzeń i mowy nienawiści w Internecie. 

  • Działanie
    Co oznacza podjęcie działania; przykłady młodzieżowych inicjatyw z różnych zakątków Europy jako źródło inspiracji dla młodych ludzi.

Wielojęzyczność narzędzia (strona jest dostępna w siedmiu językach: polskim, angielskim, niemieckim, węgierskim, ukraińskim, słowackim, holenderskim) pozwala na wykorzystanie narzędzia z uczniami na lekcjach z języków obcych.

Projekt jest laureatem nagrody Comenius EduMedia w 2018 roku za doskonałe materiały dydaktyczne. Jury składające się z ekspertów pochwaliło skuteczne wykorzystanie mediów interaktywnych i audiowizualnych, które pozwalają młodym Europejczykom myśleć o uprzedzeniach, stereotypach, dyskryminacji i mediach internetowych, umożliwiając nauczycielom zajęcie się problemami i wzmacniając młodych ludzi do działania.

W Polsce w latach 2018-2020 w ramach projektu, oprócz licznych webinariów, odbyła się seria dwudniowych warsztatów wprowadzających nauczycieli w tematykę antydyskryminacyjną i pokazujących możliwości wykorzystania narzędzi Stories that Move w wojewódzkich i miejskich centrach doskonalenia nauczycieli, m.in. we Wrocławiu, Kielcach, Toruniu oraz Opolu.

W ramach projektu powstaną również webinaria i warsztaty z metod edukacyjnych dotyczących głównych tematów projektu, spotkania z ekspertami i ekspertkami, a zespół Fundacji „Krzyżowa” również skupi się na stworzeniu scenariuszy na podstawie Stories that Move idealnych do wykorzystania w grupach międzynarodowych – takich jak wymiany młodzieżowe i szkolne, które są naszą specjalizacją.

Nauczycieli i edukatorów zainteresowanych narzędziem zapraszamy do kontaktu z koordynatorką – Lubą Shynder – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., +48 506 725 871.

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do naszego newslettera i dowiaduj się pierwszy o nadchodzących wydarzeniach!

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.