Fotografia przedstawia instalację Gayatri Kodikal

Za nami druga edycja międzynarodowego Programu Rezydencji Artystycznych im. Konrada i Pawła Jarodzkich. Uczestniczyła w nim piątka osób artystycznych:
Alaa Abu Asad, Uladzimir Hramovich, Gayatri Kodikal, Beata Rojek, Annette Ruenzler.

Więcej informacji o wybranych artystach: https://www.krzyzowa.pl/en/projects/art-projects/artist-in-residency/artist-in-residency-4/4764-rezydencja-artystyczna-edycja-2029

W trakcie sześciotygodniowego pobytu w Krzyżowej rezydentki i rezydenci mogli skoncentrować się na badaniach artystycznych, rozwijaniu pomysłów i tworzeniu prac. Pracowali także warsztatowo z osobami goszczonymi w Krzyżowej w ramach programów wymian młodzieży. Początek rezydencji zbiegł się z katastrofalną powodzią na Dolnym Śląsku, która dotknęła także Krzyżową, wpływając na procesy tworzenia i umiejscowienie prac artystycznych.

 Z efektami rezydencji artystki i artyści zapoznali nas podczas „otwartych pracowni”.  

 

Prace poniżej zostały wykonane przez: Uladzimir Hramovich, fot. Małgorzata Kujda

Uladzimir-Hramovich-2-min
Uladzimir-Hramovich-1-min
Uladzimir-Hramovich-4-min
Uladzimir-Hramovich-5-min
Uladzimir-Hramovich-3-min

Prace poniżej zostały wykonane przez: Alaa Abu Asad, fot. Małgorzata Kujda

Alaa-Abu-Asad-2-min
Alaa-Abu-Asad-3-1-min
Alaa-Abu-Asad-4-min
Alaa-Abu-Asad-5-min
Alaa-Abu-Asad-1-min

Prace poniżej zostały wykonane przez: Annette Ruenzler , fot. Małgorzata Kujda

Annette-Ruenzler-1-min
Annette-Ruenzler-2-min
Annette-Ruenzler-3-min
Annette-Ruenzler-4-min
Annette-Ruenzler-5-min

Prace poniżej zostały wykonane przez: Beatę Rojekfot. Małgorzata Kujda

Beata-Rojek-1-min
Beata-Rojek-3-min
Beata-Rojek-4-min
Beata-Rojek-2-min
Beata-Rojek-5-min

Prace poniżej zostały wykonane przez: Gayatri Kodikal, fot. Małgorzata Kujda

Gayatri-Kodikal-2-min
Gayatri-Kodikal-1-min
Gayatri-Kodikal-3-min
Gayatri-Kodikal-4-min
Gayatri-Kodikal-5-min

 

Alaa Abu Asad eksplorował zagadnienia związane z etnobotaniką, ekologią i zmianami klimatycznymi, koncentrując się na problematyce  gatunków inwazyjnych. Jego praca w Krzyżowej rozwijała się w relacji do dotkniętego przez powódź lokalnego środowiska.  Podczas badań terenowych artysta gromadził zanieczyszczenia przyniesione przez wody powodziowe, zbierał także inwazyjne rośliny: rdestowiec japoński, nawłoć kanadyjską. Wykorzystując te materiały, stworzył przestrzenny mural i cykl fotografii, które poddają refleksji związek między ekspansję gatunków inwazyjnych a antropogenicznymi zmianami klimatu. 

Gayatri Kodikal kontynuowała badania na  temat tropikalnych lasów namorzynowych — wiecznie zielonych formacji roślinnych strefy międzyzwrotnikowej, przystosowanych do życia na wybrzeżach zalewanych wodami słodkimi i słonymi. Praca z tym unikalnym środowiskiem zainspirowała ją do refleksji nad współzależnością między ludzkim ciałem a formacjami przyrodniczymi oraz nad budowaniem odporności na katastrofy klimatyczne.

W Krzyżowej artystka zrealizowała nową, efemeryczną instalację site-specific. Zawieszona nad przepływającą rzeką praca stanowi hołd dla rzeki oraz społeczności żyjących w jej otoczeniu. Instalacja, wykonana z plandek przypominających narzutę osłaniającą wodę, została zainspirowana doświadczeniami Kodikal z lasów namorzynowych w Indiach oraz jej pierwszym spotkaniem z regionem Krzyżowej podczas powodzi. Symbolika dzieła odnosi się do relacyjności wszystkich form życia oraz zmienności jako fundamentalnej zasady natury.

Beata Rojek skupiła się na badaniu relacji między emocjami, środowiskiem i postrzeganiem rzeczywistości. W Krzyżowej artystka stworzyła obrazy i prace na papierze,  w których podjęła motywy zwierzęce i roślinne, eksplorując je jako  archetypy i metafory splotu ludzkich i nie-ludzkich doświadczeń. 

Beata Rojek badała relacje między emocjami, środowiskiem a sposobem postrzegania rzeczywistości. W Krzyżowej stworzyła obrazy oraz prace na papierze, w których motywy zwierzęce i roślinne posłużyły jej do eksplorowania archetypów i metafor ukazujących splecenie ludzkich i nie-ludzkich doświadczeń.

Annette Ruenzler stworzyła serię prac (fotografii, rzeźb ceramicznych i instalacji) poświęconych transformacji śladów pamięci w kontekście środowiskowym oraz krajobrazowi Krzyżowej po powodzi. 

Otwarte pracownie, fot. Małgorzata Kujda

otwarte-pracownie-3-min
otwarte-pracownie-4-min
otwarte-pracownie-6-min
otwarte-pracownie-5-min
otwarte-pracownie-8-min
otwarte-pracownie-7-min
otwarte-pracownie-9-min
otwarte-pracownie-10-min
otwarte-pracownie-11-min
otwarte-pracownie-12-min
otwarte-pracownie-14-min
otwarte-pracownie-16-min
otwarte-pracownie-19-min
otwarte-pracownie-1-min
otwarte-pracownie-2-min

Program realizowany przy wsparciu:

Projektu Culture Moves Europe finansowanego przez Unię Europejską i realizowanego przez Goethe-Institut.

 

Poglądy wyrażone w tekście dokumencie nie mogą być postrzegano jako oficjalne stanowisko Unii Europejskiej.

 

Rezydencja Artystyczna im. Konrada i Pawła Jarodzkich

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do naszego newslettera i dowiaduj się pierwszy o nadchodzących wydarzeniach!

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.