Zapraszamy do wysłuchania podcastu z udziałem prof. Grzegorza Motyki o rzezi wołyńsko-galicyjskiej, polsko-ukraińskim konflikcie pamięci, w jaki sposób polityka przeszkadza w prowadzeniu dialogu o trudnej przeszłości i o tym, dlaczego potrzebujemy polsko-ukraińskiego podręcznika do historii.
Rozmowę przeprowadził dr Tomasz Skonieczny
Podcastów Fundacji „Krzyżowa” można słuchać również na najpopularniejszych platformach podcastowych: anchor.fm, Spotify, a także m.in. na: Google Podcast i Breaker.
Posłuchaj i dołącz do refleksji: https://open.spotify.com/episode/6tMddxezax4LXfegPOVJ84?si=3EBFwo1UT1OgMTHrLDNP3A
Czytaj więcej: PODCAST || „Rzeź wołyńska. W jaki sposób mówić o historii, a nie o polityce?”
W ostatnich tygodniach w ramach projektu „Ostatni świadkowie. Wspomnienia z okresu II wojny światowej i ich współczesne odczytanie” edukatorzy Fundacji „Krzyżowa” i współpracujący z nimi nauczyciele przeprowadzili osiem warsztatów edukacyjnych dla młodzieży z polskich szkół. Celem warsztatów było nie tylko pogłębienie wiedzy historycznej na temat II wojny światowej, ale również rozwijanie umiejętności pracy z wykorzystaniem relacji świadków historii.
Uczestnicy warsztatów mieli okazję zapoznać się ze wspomnieniami osób, które przeżyły wojnę, tzw. drugim pokoleniem świadków (osobami urodzonymi w trakcie lub tuż po wojnie), a także zastanowić się, jak opowiadać o tych doświadczeniach w sposób zrozumiały i angażujący dla współczesnego odbiorcy – szczególnie dziś, kiedy pamięć o przeszłości staje się ważnym elementem refleksji nad aktualnymi wydarzeniami.
Warsztaty zostały przeprowadzone we Wrocławiu oraz Szamotułach. Wzięło w nich udział 172 osoby.
Czytaj więcej: Warsztaty edukacyjne w ramach projektu „Ostatni świadkowie II wojny światowej”
Україномовна версія нижче
Zapraszamy wszystkie osoby biegle posługujące się językiem ukraińskim do obejrzenia wyjątkowego materiału, przygotowanego z okazji rocznicy zakończenia II wojny światowej. Film przedstawia dwie głęboko poruszające historie - losy Barbary i Hanny, które odsłaniają mniej znaną, a niezwykle bolesną stronę wojny.
Barbara to polska dziewczynka, odebrana matce przez nazistów w wieku 4 lat, poddana germanizacji, a następnie samotnie odesłana do Polski, z całkowicie wymazaną tożsamością.
Hanna to Ukrainka, przymusowo wywieziona na roboty do III Rzeszy. Po powrocie spotkały ją niewdzięczność, a stygmatyzacja i milczenie. Przez ponad 100 lat życia niosła w sobie ból, o którym bała się mówić.
W dokumencie pojawia się także w roli rozmówcy dr Tomasz Skonieczny, zastępca kierownika Akademii Europejskiej naszej Fundacji. Choć jego godzinna rozmowa o losach uprowadzonych dzieci została skrócona do jednej minuty, jesteśmy dumni, że mogliśmy być częścią tej ważnej refleksji, zwłaszcza dziś, gdy za naszą wschodnią granicą toczy się wojna, która na nowo odbiera dzieciństwo i tożsamość.
27 marca 2025 r. we Wrocławiu odbyły się warsztaty dramowe, podczas których młodzież licealna miała okazję pracować z tekstami listów Helmutha Jamesa i Freyi von Moltke, zawartymi w tomie „Listy na pożegnanie".
Celem warsztatów było pokazanie młodzieży potencjału, jaki daje zastosowanie technik dramowych i teatralnych w pracy z tekstem literackim, oraz przybliżenie historii małżeństwa von Moltke i Kręgu z Krzyżowej.
Zajęcia zostały zorganizowane w Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu, a fantastycznie poprowadzili je studenci tej uczelni – Jagoda i Eryk.
Czytaj więcej: Warsztaty dramowe w oparciu o „Listy na pożegnanie”. Wrocław, 27.03.2025