Krąg z Krzyżowej jest jedną z najbardziej znanych niemieckich grup ruchu oporu, która podczas II wojny światowej działała przeciwko narodowosocjalistycznemu reżimowi Adolfa Hitlera. Działacze Kręgu z Krzyżowej, jak również wielu innych ludzi, którzy występowali w obronie wolności człowieka i sprawiedliwego świata, a wiec przeciwko przemocy i strukturom totalitarnym, swoim działaniem ryzykowali świadomie własne życie.

Grupa, po odkryciu przez gestapo w 1944 roku, została nazwana Kręgiem z Krzyżowej, gdyż trzy ważne spotkania przeciwników reżimu odbyły się w latach 1942 i 1943 w Domu na Wzgórzu w Krzyżowej w majątku hrabiego Helmutha Jamesa von Moltke.

Krąg z Krzyżowej zawiązał się wokół Helmutha Jamesa von Moltke i Petera Yorka von Wartenburg. Listownie postanowiono w 1940 roku utworzyć siatkę kontaktową, by wspólnie z innymi osobami o takich samych zapatrywaniach działać przeciwko ówczesnemu rządowi. Pierwsze kontakty rozszerzyły się znacznie w kolejnych miesiącach. Nie wszyscy działacze jednak należeli do Kręgu z Krzyżowej, nie wszyscy byli też informowani o całości przedsięwzięcia i brali udział w spotkaniach w Domu na Wzgórzu. W porównaniu z innymi grupami ruchu oporu w tym okresie, Krąg z Krzyżowej był grupą heterogeniczną. Należeli do niej ludzie najróżniejszych zapatrywań politycznych i przeróżnych wyznań, często mających odmienne zdanie. Zjednoczyli się, by poprzez dialog, pracując nad wspólnym celem, jakim było znalezienie sposobu na reorganizację Niemiec po klęsce III Rzeszy. Wśród działaczy Kręgu nie brakowało osób szlachetnie urodzonych, jak Adam von Trott zu Solz, Carl-Dietrich von Trotha lub Horst von Einsiedel, którzy wprawdzie wyznawali liberalne poglądy, lecz w większości o konserwatywnym nastawieniu. Dzięki Adolfowi Reichweinowi w kręgu znalazło się wielu socjaldemokratów, m.in. Carlo Mierendorf i Theodor Haubach, a później również i Julius Leber. Kościół katolicki reprezentowali głównie jezuici z obszaru Niemiec południowych (Delp, Łukaszek, Rósch i inni), jako przedstawicieli Kościoła protestanckiego wymienić trzeba Stelzera i Poelschaua.

Ruch oporu Kręgu z Krzyżowej jest często określany jako ruch pasywny, przez co niektórzy pomniejszali jego znaczenie. Prawdą jest, że działacze grupy, pomimo licznych kontaktów z grupami nie stroniącymi od przemocy, pracowali prawie wyłącznie teoretycznie. Wielu uczestników Kręgu sądziło, że narodowosocjalistyczny ruch można skuteczniej zwalczyć od wewnątrz, niż poprzez eliminowanie pojedynczych osób. Członkowie Kręgu ubolewali nad tym, że jednostka straciła swoje znaczenie poprzez ujednolicenie narodu, dlatego ich zdaniem należało dążyć do odbudowy podstawowych wartości. Narodowy socjalizm wśród mas będzie trwał tak długo, jak długo człowiek nie będzie mógł przejąć odpowiedzialności za siebie i swoje bezpośrednie otoczenie, nie będzie w stanie sam decydować.

Działacze Kręgu z Krzyżowej dążyli do szczegółowych reform państwa i społeczeństwa. Wierzyli, że tylko w ten sposób uda się stworzyć rzeczywisty przewrót o trwałym znaczeniu. Jak spowodować koniec rządów by osiągnąć dzień X? Czy poprzez wewnętrzne lub zewnętrzne wpływy ( np. kapitulacja) było wśród działaczy Kręgu z Krzyżowej kwestią sporną. W centrum ich przemyśleń stały jednak przygotowania do okresu po zakończeniu rządów nazistowskich.

W mniejszych grupach opracowywano plany na przyszłość w poszczególnych zakresach tematycznych. Wiele małych spotkań odbyto się również z konspiracyjnych powodów w Berlinie i Monachium a nie w "centrali" w Krzyżowej. W efekcie podczas spotkań omawiano wnioski, które często budziły kontrowersje, by po dyskusji przyjąć je już jako myśli przewodnie do ogólnospołecznej akceptacji. Do najważniejszych tematów omawianych przez działaczy Kręgu z Krzyżowej, należały problemy odbudowy państwa, prawo, polityka zagraniczna i gospodarcza oraz sprawy dotyczące świadomości politycznej. Szczególny nacisk kładziono również na rolę i znaczenie kościołów po wydarzeniach ostatnich lat. Członków ruchu oporu zgromadzonych wokół Helmutha Jamesa von Moltke wyróżniało silne jak na ówczesne lata powiązanie z Europą. Ruch narodowosocjalistyczny i jego zbrodnie ogarniające całą Europę zrodziły zwątpienie w sens istnienia niemieckiego państwa narodowego. Ponieważ wzmocniona współpraca stwarzała możliwości dla trwałego pokoju, plany grupy były nie tylko planami niemieckimi, lecz również europejskimi. Kontaktu z innymi państwami poszukiwano już podczas wojny. Dzisiejsza federacja europejska z unią monetarną była więc przedmiotem przemyśleń Kręgu z Krzyżowej.

Z powodu uwięzienia Helmutha Jamesa von Moltke Krąg z Krzyżowej uległ na początku roku 1944 rozwiązaniu. Dopiero po zamachu na Hitlera 20 lipca 1944 r. i następujących po nim aresztowaniach naziści odkryli niebezpieczną dla nich myśl intelektualistów, którzy spotykali się w Krzyżowej. Ośmioro spośród działaczy Kręgu z Krzyżowej zostało skazanych na karę śmierci, wśród nich również Helmuth James von Moltke.

Wieś Krzyżowa nie różniła się w roku 1989 w zasadzie niczym od podobnych jej miejscowości. Na terenie byłego majątku rodziny von Moltke znajdowało się Państwowe Gospodarstwo Rolne (PGR), które wykorzystywało byłe zabudowania dworskie do masowej produkcji żywności. Dla zarządzających gospodarstwem budynki wchodzące w skład majątku nie posiadały żadnego znaczenia historycznego, a tylko znaczenie funkcjonalne, a dodatkowo państwowe, co skutkowało postępującą degradacją wartości zabytkowej tego miejsca. Los zabudowań gospodarczych, które przed wojną spełniały podobną funkcję podzielił również pałac – najbardziej reprezentacyjna budowla całego kompleksu. Nie remontowany popadał z roku na rok w coraz większą ruinę. Dla mieszkańców wsi teren dziedzińca stał się swego rodzaju rynkiem, na którym toczyło się życie. Już w latach 70 majątek znalazł się w obszarze zainteresowania naukowców, badaczy historii oraz zainteresowanych historią rodziny von Moltke. Próby zwrócenia uwagi na wartość historyczną obiektów podejmowane m.in. przez prof. Karola Joncę z Uniwersytetu Wrocławskiego nie spotykały się z przychylnym odzewem ze strony lokalnych władz. Inicjatywy prywatne podejmowane dzięki zaangażowaniu proboszcza parafii w Grodziszczu ks. Bolesława Kałuży uchroniły to miejsce od zapomnienia.

Krzyżową jako miejscem o znaczeniu historycznym interesowały się już od dawna środowiska międzynarodowe. Szczególnego znaczenia nabrał ten temat na konferencji poświęconej 100. rocznicy urodzin Eugena Rosenstock – Huessego, która odbyła się w amerykańskim miasteczku Hanover latem 1988 r. Do kolejnych międzynarodowych konferencji poświęconej zagadnieniu Krzyżowej doszło w Berlinie Wschodnim. Tam też doszło do spotkania z ojcem dr Adamem Żakiem, który później zainteresował Krzyżową przedstawicieli Klubu Inteligencji Katolickiej z Wrocławia. Badacze tematu Kręgu z Krzyżowej odwiedzali Krzyżową kilkakrotnie. Widzieli postępującą ruinę zabudowań, ale w związku z przeszkodami administracyjnymi nie byli w stanie nic zrobić.

Wrocławski Klub Inteligencji Katolickiej zainteresowany Krzyżową podjął starania ratowania tego miejsca. Na międzynarodowej konferencji we Wrocławiu („Chrześcijanin w społeczeństwie”), która odbyła się w dniach 2-4 czerwca 1989 r., a więc w dniu pierwszych częściowo wolnych wyborów w Polsce, zredagowano pismo do Ministerstwa Spraw Zagranicznych PRL z propozycją powołania w Krzyżowej „miejsca międzynarodowych spotkań młodej generacji Europejczyków”, jak również „muzeum europejskiego ruchu oporu przeciw Niemcom hitlerowskim”.

Góra św. Anny zwana była również Górą św. Jerzego oraz Górą Chełmską. Od czasów pogańskich odgrywała rolę miejsca kultu i gromadzenia się wiernych. Jest ona również uważana jako „święta góra Górnego Śląska”. Przez ks. Arcybiskupa Alfonsa Nossola nazywana jest także ”Górą ufnej modlitwy i nadziei”. W kościele katolickim na Górnym Śląsku przyjęto praktykę służenia wiernym w ich narodowym języku, stąd decyzje kardynałów Jerzego Koppa (1887-1914), oraz jego następcy Adolfa Bertrama (1914-1945) o ułatwieniu mniejszości polskiej dostępu do posługi kapłańskiej w języku polskim. Msze święte mogły odbywać się w języku polskim, a pisma religijne nie napotykały na przeszkody w dotarciu do polskojęzycznych parafian. Kardynał Bertram wydał nawet 15 grudnia 1921 r. stosowne zarządzenie, które obowiązywało do 1939 r. Celebrowanie dwujęzycznych mszy zostało przerwane przez wybuch wojny. Zakaz był kontynuowany przez komunistyczne władze polskie po wojnie. Tym razem dotyczył on odprawiania mszy w języku niemieckim. Potrzeba celebracji dwujęzycznych mszy spotkała się z akceptacją ze strony Biskupa Ordynariusza Opolskiego Alfonsa Nossola. Pierwsza niemieckojęzyczna msza miała miejsce na górze św. Anny w dniu 4 czerwca 1989 r. 

Tradycje dwujęzyczności przy odprawianiu kultu sięgają na górze św. Anny już XiX w. oo. Franciszkanie odprawiali tam od roku 1861 nabożeństwa dla każdej grupy językowej. 

W czerwcu 1983 roku Górę św. Anny odwiedził Papież Jan Paweł II. W trakcie homilii zwrócił się do wiernych ze słowami: „Synowie i Córki tej ziemi! Nie przestawajcie nigdy wołać - w języku, który był językiem waszych przodków – nie przestawajcie nigdy wołać do Boga: Abba Ojcze!” 

21.06.1983r. (Jan Paweł II – kazanie na Górze św. Anny)

„Starajcie się więc o odpuszczenie grzechów, a także i odpuszczenie kar doczesnych, na ile to możliwe przy właściwym usposobieniu wewnętrznym. Starajcie się czerpać również pojednanie: przede wszystkim coraz głębsze pojednanie z Bogiem samym w Jezusie Chrystusie i za sprawą Ducha Świętego, równocześnie zaś pojednanie z ludźmi, bliskimi i dalekimi – obecnymi na tej ziemi i nieobecnymi. Ziemia ta bowiem wciąż potrzebuje wielorakiego pojednania, jak o tym już dzisiaj mówiłem we Wrocławiu, nawiązując do dzieła św. Jadwigi”.

Wspierają nas

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do naszego newslettera i dowiaduj się pierwszy o nadchodzących wydarzeniach!

  • Wymiany szkolne i pozaszkolne
  • Projekty edukacyjno-artystyczne
  • Projekty inkluzywne
  • Szkolenia dla nauczycieli i edukatorów
  • Seminaria, wykłady
  • Podróże studyjne
  • Oprowadzania
  • Miejsca pamięci w Krzyżowej
  • Kondycja współczesnej Europy
  • Doświadczenie historii jako inspiracja
  • Edukacja obywatelska
  • Warsztaty i konferencje naukowe
  • Innowacje dla szkół
  • Międzynarodowy transfer wiedzy
  • Rynek pracy
  • Aktywizacja osób starszych i wykluczonych

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.