Z żywnością mamy do czynienia na co dzień, a jednak nie zawsze zdajemy sobie sprawę: skąd ona pochodzi, ile pracy potrzeba do jej wyprodukowania, jak bardzo jest czasem przetworzona, jak jej produkcja wpływa na zmiany klimatu? Szczególnie młodszemu pokoleniu brakuje nie tylko wiedzy, ale i umiejętności świadomego korzystania z produktów spożywczych. Tymczasem współpraca międzykulturowa, jako odpowiedź na globalne wyzwania, w tym te dotyczące żywności, jest jednym z 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Niestety, na gruncie edukacji żywieniowej współpraca ta nie była dotychczas prawie w ogóle realizowana. Fundacji „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego oraz Slow Food Niemcy postawiły to zmienić, tworząc wspólny projekt „Żywność - z tradycją w nowoczesność. Pielęgnowanie i rozwijanie postrzegania wartości żywności regionalnej i sezonowej. Komunikacja w zakresie ochrony środowiska i edukacja żywieniowa w kontekście europejskim".
Czytaj więcej: Projekt || „Żywność – z tradycją w nowoczesność”
W pierwszej połowie czerwca 2020, w związku z powstającym na terenie Fundacji "Krzyżowa" ogrodem, realizowane były warsztaty projektowania edukacyjnego ogrodu ekologicznego w podejściu permakulturowym.
Za nami trzecia i ostatnia część warsztatów: "Edukacyjny ogród permakulturowy - warsztaty z projektowania". Pracując on-line uczestniczki i uczestnicy mieli okazję podsumować zdobytą dotychczas wiedzę o zasadach projektowania permakulturowego: zbierania danych terenowych za pomocą własnej obserwacji oraz konkretnych narzędzi, pracy z mapami, z danymi klimatycznymi. Wykorzystali ją do tego, aby wcielić się w rolę projektantów i przedstawić swoją wizję ogrodu w Krzyżowej.
Czytaj więcej: Webinar "Edukacyjny Ogród Permakulturowy" - 18.06.2020 (WIDEO)
Spór, jaki rozgrywa się obecnie w USA oraz niektórych krajach Europy Zachodniej wokół pomników, przedstawiających dawnych przywódców politycznych, jest niezwykle ważnym procesem, który powinniśmy śledzić. Mówi on bowiem bardzo dużo nie tylko o tym, ile naprawdę wiemy o przeszłości (a więc o jakości edukacji historycznej), ale także o tym, jak współcześnie podchodzimy do jej upamiętniania w przestrzeni publicznej.
Przy tej okazji warto oddać głos historykom i polecić lekturę tekstu, który na temat pomników przygotował dr Tomasz Skonieczny, zastępca kierownika Akademii Europejskiej, w którym wskazał on między innymi na kwestię: czy pomniki powodują konflikty?
Czytaj więcej: Czy pomniki powodują konflikty? Perspektywa historyka
Uczestnicy warsztatów "Edukacyjny ogród ekologiczny w podejściu permakultrowym" spędzili sobotę w bardzo przyjemny i pożyteczny sposób, prawie całą... na łące. Obserwacja terenu to rzecz, od której zaczyna się projektowanie permakulturowe.
Badaliśmy glebę, wilgotność terenu oraz obserwowaliśmy faunę i florę. Poznawaliśmy rośliny na terenie między fosą a rzeką Piławą, przyglądaliśmy się z bliska owadom. Oczyma wyobraźni widzieliśmy już piękne miejsce do odpoczynku pod starymi dębami, nieopodal stawu jako część planowanego ogrodu. Nauczyliśmy się wyznaczać poziomice za pomocą narzędzia, którym posługiwały się ludy starożytne - ramy-A (A-frame). Szacowaliśmy wysokość drzew i odtwarzaliśmy wędrówkę słońca i cienia po terenie, rozważając, jakie mają one konsekwencje dla planowanych w danym miejscu roślin. To był ekscytujący dzień, a teraz czekamy na trzecią część warsztatów 18 czerwca!
Czytaj więcej: Relacja z warsztatów "Edukacyjny ogród ekologiczny w podejściu permakultrowym"