22 uczniów i uczennic z Polski i Niemiec spotkało się w Krzyżowej, w dniach 16-21 maja, i wzięło udział w wymianie szkolnej. W wydarzeniu miała uczestniczyć, jak co roku, również młodzież z Chersonia. Niestety, wojna w Ukrainie uniemożliwiła to spotkanie, co jest niezwykle smutne dla nas wszystkich. Nieobecność ukraińskiej szkoły, wieloletniego partnera trójnarodowej wymiany, była bardzo odczuwalna dla wszystkich uczestników.
Głównym tematem wymiany szkolnej była „Europa i ja”. Dlatego młodzież poznała najpierw historię Krzyżowej i pobliskiego Wrocławia, a następnie zastanawiała się nad swoimi skojarzeniami związanymi z hasłem "Europa". Ważnym elementem tego procesu była refleksja uczniów i uczennic nad historiami swoich rodzin oraz dyskusja o wartościach europejskich.
Czytaj więcej: Polsko-niemiecka wymiana szkolna Leszno-Berlin – Krzyżowa, 16-21.05.2022
W dniach 25-29 kwietnia, w Krzyżowej, odbyła się polsko-niemiecka wymiana szkolna Tczew – Padeborn. Głównym tematem tego spotkania młodzieży była różnorodność, a także zagadnienia historyczne.
Grupa młodzieży brała udział w zajęciach integracyjnych, plastycznych, a także warsztatach pozwalających lepiej poznać historię Krzyżowej i tego regionu w okresie II wojny światowej. Uczestnicy i uczestniczki zwiedzili w związku z tym Muzeum Gross-Rosen w Rogoźnicy.
Ważną częścią programu wymiany były zajęcia związane z kształtowaniem różnorodnej i zrównoważonej przyszłości. Młodzież poczuła realny wpływ na swoje otoczenie aktywnie uczestnicząc w warsztatach zorganizowanych w ogrodzie ekologicznym, który powstał na terenie Fundacji.
Czytaj więcej: Polsko-niemiecka wymiana szkolna Tczew-Padeborn – Krzyżowa, 25-29 kwietnia 2022
Wcześniej opublikowaliśmy anglojęzyczną publikację, zawierającą eseje historyczne, które mają przybliżyć temat „zrabowanych” dzieci, oraz polskojęzyczną wersję dwóch esejów stworzonych przez polskie autorki (obie publikacje można znaleźć na naszej stronie: PUBLIKACJA ONLINE || Zbiór esejów historycznych o „zrabowanych” dzieciach. Wersja anglojęzyczna oraz PUBLIKACJA ONLINE || Zbiór polskich esejów historycznych o „zrabowanych” dzieciach).
Teraz oddajemy w Państwa ręce tekę ze scenariuszami lekcyjnymi, przeznaczonymi dla szkół ponadpodstawowych, które mogą być pomocą dla nauczycieli, którzy chcieliby samodzielnie przybliżyć swoim uczniom historię „kradzieży” dzieci przez władze nazistowskie na okupowanych ziemiach polskich oraz powojenne losy ofiar tej polityki.
Scenariusz zostały przygotowane specjalnie z myślą o polskiej szkole, nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby, po odpowiednim dostosowaniu, wykorzystać je w ramach edukacji pozaformalnej.
Czytaj więcej: MATERIAŁY EDUKACYJNE || Scenariusze lekcji o „zrabowanych” dzieciach
19 maja, we wrocławskim Kinie Nowe Horyzonty zorganizowany został specjalny pokaz filmu dokumentalnego „Mariupol”, połączony z dyskusją „Długotrwałe konsekwencje rozpadu Związku Radzieckiego”. W rozmowie wzięli udział eksperci:
W wydarzeniu udział wzięło 332 uczestników i uczestniczek z Polski, Ukrainy i Litwy.
Czytaj więcej: RELACJA|| 1990/Year One. Pokaz filmu „Mariupol” i dyskusja z udziałem ekspertów