Jak zmienia się świat na naszych oczach? Gdzie są granice postępu i rozwoju? Czy wartości, pojęcia „dobra” i „zła” mają jeszcze zastosowanie?
Jak będzie wyglądał świat po pandemii? Z jakiego rodzaju kryzysami mamy i będziemy mieć do czynienia? Jakie rany będziemy goić w przyszłości?
Jaką przyszłość budujemy dla naszych dzieci?
Czy nadal możliwy jest świat bez granic? Granic, które wyznaczają kres postępu, jak i tych, które dzielą nas od innych?
Fundacja „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego i Ewangelikalna Wyższa Szkoła Teologiczna wraz z Fundacją Konrada Adenauera w Polsce zapraszają na debatę online, która odbędzie się 20 listopada (sobota), o godzinie 17:00.
Czytaj więcej: ||Debata online|| Świat (bez) granic - 20 listopada 2021, godz. 17:00
W lutym odbyła się pierwsza część (on-line) zaplanowanego na maj w Krzyżowej spotkania w ramach projektu Partnerstwo na rzecz ponadnarodowej edukacji dla zrównoważonego rozwoju i edukacji postwzrostu. Było to seminarium poświęcone kulturalnym aspektom edukacji na rzecz społeczno-ekologicznej transformacji.
Podczas naszego czesko-polsko-niemieckiego seminarium postawiliśmy kilka pytań, np. w jaki sposób aspekty różnorodności, takie jak język, pochodzenie społeczno-historyczne lub ekonomiczne, wiek, płeć, wykształcenie, pochodzenie etniczne lub miejskie/wiejskie, mogą wpłynąć na nasze rozumienie/otwartość na zmianę społeczno-ekologiczną? I jak edukatorzy powinni być świadomi i radzić sobie w tym obszarze pracy?
Wykorzystaliśmy różne metody, w tym dzielenie się doświadczeniami, sesje burzy mózgów, wykłady.
Dziękujemy naszym partnerom: Kreisau-Initiative oraz Ekumenická akademie, Re-Set (https://re-set.cz/english/) za owocną współpracę, a także programowi Erasmus+ za dofinansowanie.
Czytaj więcej: Spotkanie partnerów projektu PartESDD - online, luty 2022
Na początku października, w Pradze, odbyło się spotkanie partnerów projektu PartESDD (PartESDD- Partnership for Education for sustainable development and Degrowth Education /Partnerstwo na rzecz Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju oraz Edukacji Transformatywnej). Projekt, który został zainicjowany pod koniec 2020 roku, zakłada współpracę merytoryczną z organizacjami z Polski, Czech i Niemiec. Wymiana doświadczeń i pomysłów pomiędzy partnerami ma służyć wspieraniu edukacji na rzecz transformacji społeczno-ekologicznej w poszczególnych krajach. Wspólnie zostaną opracowane tematyczne materiały edukacyjne, z naciskiem na aspekty międzykulturowe.
Właśnie aspektowi edukacji poświęcone było spotkanie w stolicy Czech. Jego pierwsza część – przeprowadzona w formie online, dała podstawy teoretyczne do zagadnień związanych z nauczaniem i szkoleniami. W Pradze natomiast edukatorzy z Czech, Polski i Niemiec wymieniali się już konkretnymi doświadczeniami. W efekcie tych prac powstał „zbiór metod”, który stanowi punkt wyjścia do naszej wspólnej pracy nad pierwszym czeskim podręcznikiem metodycznym na temat edukacji dla zrównoważonego rozwoju!
Czytaj więcej: Spotkanie partnerów projektu PartESDD - Praga, 30.09-3.10.2021
Edukacja antydyskryminacyjna jest wielkim wyzwaniem. Refleksje po szkoleniu z narzędzia „Stories that move”
Liubov Shynder , MDSM Krzyżowa
W drugiej połowie września prowadziłam w Pracowni Doskonalenia i Doradztwa w Regionalnym Ośrodku Metodyczno-Edukacyjnym Metis w Katowicach szkolenie dla nauczycieli z naszego narzędzia edukacji antydyskryminacyjnej „Stories that Move” – Historie, które poruszają (więcej o tym projekcie można przeczytać tutaj).
Jedną z wielu rzeczy, które doceniam odkąd zaczęłyśmy działania w ramach tego projektu, to możliwość dialogu z nauczycielkami i nauczycielami oraz wymiana doświadczeń z pracy w edukacji formalnej i pozaformalnej, na której to skupiamy się w Międzynarodowym Domu Spotkań Młodzieży w Krzyżowej.
Takie właśnie było spotkanie w Katowicach. W szkoleniu wzięło udział 10 nauczycielek, głównie pracujących w szkołach ponadpodstawowych. Gdybym miała podsumować powody, dla których przyszły na szkolenie, to mogłabym ułożyć taką deklarację: „Chcę nawiązać dialog ze swoimi uczniami, martwią mnie nastroje ksenofobiczne i nacjonalistyczne, które widzę w swojej szkole i chcę temu przeciwdziałać”.
Czytaj więcej: Edukacja antydyskryminacyjna jest wielkim wyzwaniem - Liubov Shynder